Ερώτηση 36 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ για τα Σχέδια Βελτίωσης
Σε διαρκές τέλμα και κοντά στον πλήρη εκτροχιασμό βρίσκονται ακόμα, ένα χρόνο μετά την ανάληψη της διακυβέρνησης από τη ΝΔ και παρά τις φανταχτερές υποσχέσεις, όλες οι προϋποθέσεις για την έναρξη της εκταμίευσης των κονδυλίων για τα Σχέδια Βελτίωσης.
Ούτε το Πληροφοριακό Σύστημα Κρατικών Ενισχύσεων (ΠΣΚΕ) μπορεί να υποδεχθεί τα αιτήματα πληρωμών των αγροτών αλλά ούτε και το Ταμείο Αγροτικής Επιχειρηματικότητας (ΤΑΕ) έχει γίνει λειτουργικό. Χωρίς πρόοδο ακόμη παραμένουν τόσο το ζήτημα των τροποποιήσεων του φυσικού αντικειμένου των φακέλων, όσο και το ζήτημα της εκχώρησης της ενίσχυσης.
Άφαντα λοιπόν παραμένουν τα κονδύλια για τα Σχέδια Βελτίωσης. Άφαντα, όπως και οι έκτακτες ενισχύσεις στους κύριους τομείς της αγροτικής παραγωγής, της κτηνοτροφίας, της ελαιοκομίας και άλλων που επλήγησαν από την πανδημία.
Πρόκειται για 600 ακόμα εκατ. ευρώ που στερούνται από τους πραγματικούς παραγωγούς, μέσα σε αυτές τις πρωτόγνωρες συνθήκες.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης :
Αθήνα, 21 Ιουλίου 2020
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον κ. Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων
ΘΕΜΑ: «Πορεία Σχεδίων Βελτίωσης»
Έχει περάσει περισσότερο από ένας χρόνος που την ευθύνη διακυβέρνησης έχει αναλάβει η κυβέρνηση της ΝΔ, με σημαία την επιτάχυνση των διαδικασιών προς όφελος των πολιτών. Παρά τις σχετικές εξαγγελίες με υψηλούς επικοινωνιακούς τόνους για τους αγρότες, οι διαδικασίες για το υπομέτρο 4.1, που αφορύν στα Σχέδια Βελτίωσης δεν έχουν ολοκληρωθεί ακόμα. Αυτό αποδεικνύει την ελάχιστη γνώση των προβλημάτων που πραγματικά υπήρχαν αλλά και την επικοινωνιακού, και μόνο, τύπου διαχείριση.
Από τον Μάιο του 2019 η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, με σχετικό αίτημα, άνοιξε τη δυνατότητα χρήσης προγραμματικής υπερδέσμευσης ύψους 1.325.000.000 ευρώ (23,6% της δημόσιας δαπάνης του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ) 2014 – 2020), για το σύνολο του ΠΑΑ 2014 – 2020. Στο ποσό αυτό συμπεριλαμβάνοταν και η υπερδέσμευση για το υπομέτρο 4.1 για «ιδιωτικές επενδύσεις σε γεωργικές εκμεταλλεύσεις», τα γνωστά σχέδια Βελτίωσης, ύψους 300 εκατ. ευρώ. Έτσι, ο νέος προϋπολογισμός για τα Σχέδια Βελτίωσης, μετά την κατανομή της υπερδέσμευσης, διαμορφώθηκε στα 600 εκατ. ευρώ.
Ταυτόχρονα, τον Ιούλιο του 2019 είχε ήδη συσταθεί το Ταμείο Αγροτικής Επιχειρηματικότητας (ΤΑΕ), το οποίο είχε κριθεί από τη Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ σαν το κομβικό εργαλείο για την εξασφάλιση της απαιτούμενης ρευστότητας για την ένταξη των αγροτών κυρίως στα Σχέδια Βελτίωσης.
Ένα χρόνο μετά, η πορεία υλοποίησης και του υπομέτρου 4.1 αλλά και του Ταμείου, παρουσιάζουν χαρακτηριστική στασιμότητα. Ούτε το Πληροφοριακό Σύστημα Κρατικών Ενισχύσεων (ΠΣΚΕ) μπορεί να υποδεχθεί τα αιτήματα πληρωμών των αγροτών αλλά ούτε και το Ταμείο έχει γίνει λειτουργικό, παραμένοντας στα χαρτιά.
Επιπλέον, χωρίς πρόοδο παραμένουν τόσο το ζήτημα των τροποποιήσεων του φυσικού αντικειμένου των φακέλων αφού η ηλεκτρονική πλατφόρμα είναι ακόμα κλειστή, όσο και το ζήτημα της εκχώρησης της ενίσχυσης.
Ακόμα, έως αυτές τις ημέρες δεν έχουν εκδοθεί από τις περισσότερες Περιφέρειες οι οριστικοί πίνακες των δικαιούχων των Σχεδίων Βελτίωσης που αναμένονται μετά την ολοκλήρωση της εξέτασης των ενστάσεων. Όμως, ακόμη και μετά το πέρας αυτού του σταδίου, τα ανοικτά παραπάνω κομβικά ζητήματα δεν επιτρέπουν αισιοδοξία για την πορεία των Σχεδίων Βελτίωσης.
Επειδή η πραγματικότητα που έχει διαμορφωθεί ένα χρόνο τώρα στην υλοποίηση του υπομέτρου 4.1 προοιωνίζει τη στέρηση από την αγορά μεγάλου μέρους από το ποσό (600 εκατ. ευρώ) που προβλέπεται να διατεθούν από το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης,
Επειδή η πραγματικότητα που έχει διαμορφωθεί ένα χρόνο τώρα συνεχίζει να στερεί την επιπλέον ρευστότητα ύψους έως 253 εκατ. ευρώ, που προβλέπεται από την λειτουργία του ΤΑΕ,
Επειδή ιδιαίτερα στις οικονομικές συνθήκες ύφεσης που διαμορφώθηκαν τον χειμώνα του 2019 και επιδεινώθηκαν περεταίρω από τη διαχείριση της πανδημίας του κορωνοϊου, η οποιαδήποτε επιπλέον ολιγωρία εντείνει εκθετικά την ύφεση,
Επειδή οι κυριότεροι κλάδοι της γεωργίας και της κτηνοτροφίας δεν έχουν τύχει καμίας εμπροσθοβαρούς έκτακτης οικονομικής στήριξης έως σήμερα, αλλά αντίθετα συστηματικά αγνοείται η επίδραση της πανδημίας σε αυτούς,
Επειδή, τέλος, είναι κομβικός ο ρόλος της Αγροτικής Ανάπτυξης, αλλά και ιδιαίτερα του εκσυγχρονισμού των γεωργικών εκμεταλλεύσεων στην αντιμετώπιση της ύφεσης και η καθυστέρηση στην υλοποίηση των σημαντικών για την ανάπτυξη μέτρων εντείνει με τη σειρά της την ύφεση.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
- Πότε θα ολοκληρωθεί η ανάρτηση των πινάκων ενταχθέντων στο υπομέτρο 4.1 σε όλη την επικράτεια;
- Πότε θα καταστεί λειτουργικό το Πληροφοριακό σύστημα Κρατικών Ενισχύσεων για την υποδοχή των αιτημάτων πληρωμών του υπομέτρου 4.1;
- Πότε θα καταστεί πλήρως λειτουργικό το Ταμείο Αγροτικής Επιχειρηματικότητας (ΤΑΕ) για να ενισχυθεί η ρευστότητα των εντασσόμενων στο υπομέτρο 4.1;
- Πότε θα επιλυθούν τα λοιπά εκκρεμή ζητήματα, όπως το θέμα της εκχώρησης επιδότησης ώστε να διατεθούν απρόσκοπτα τα ποσά στους δικαιούχους του υπομέτρου 4.1;
- Έχουν εκταμιευθεί και αν ναι, τι ποσά έχουν εκταμιευτεί σε δικαιούχους του υπομέτρου 4.1;
- Πόσα δάνεια και τι ύψους έχουν χορηγήσει οι τράπεζες;